Over mij
Je hebt met je viool een sleutel in handen die een wereld voor je kan openen!
Hoe het begon
Op mijn twaalfde speelde ik voor het eerst in een jeugdorkest. Ik was meteen verkocht. Tot die tijd moesten mijn ouders mij er elke dag aan herinneren om te studeren, maar vanaf dat moment hoefde dat niet meer. Ik had opeens door waar die inspanningen toe konden leiden!
Deze ervaring met jeugdorkesten maakte dat ik voor een studie aan het Conservatorium koos. Daar heb ik pas echt geleerd mijn oren goed te openen en te voelen wat er gebeurt in je lichaam als je speelt, een proces waar je je hele leven mee bezig blijft! Ik vond het erg jammer dat ik niet jaren eerder in aanraking was gekomen met deze analytische manier met vioolspelen. Ik was toen namelijk al begonnen met lesgeven en merkte dat veel van wat ik leerde ook werkte bij beginnende violisten.
Dit maakt dat ik zelf heel graag leerlingen help ontdekken hoe je bijvoorbeeld met kleine aanpassingen in houding een beter geluid kunt ontwikkelen, zodat je echt gaat genieten van je viool. Het loslaten van het voortdurend veroordelen van jezelf draagt ontzettend bij om blij te worden van viool spelen!
Ook helpt mijn eigen orkestervaring mij bij het lesgeven, of het nou het instuderen van de partijen betreft, het zoeken naar een geschikt orkest, of het ervaren van de intrinsieke motivatie.
Ik werk nu vijfentwintig jaar als freelance violiste mee aan opera-, ballet- en concertproducties. Het spelen in een orkest blijft voor mij, ook na al deze jaren, even fascinerend en voldoening gevend. Je bent als violist een schakel van een groter geheel, waarin je zowel een individuele als een collectieve verantwoordelijkheid hebt. Je moet je partijen natuurlijk zo goed mogelijk voorbereiden, maar daarnaast moet je mengen met de groep en je voegen naar de wensen van de dirigent.
De verbondenheid die je voelt tijdens een repetitie of concert, de euforie achteraf na een fijn concert, de blije gezichten van het publiek… Deze wereld van het podium wil ik graag doorgeven aan mijn leerlingen.
Op het moment dat je zelf een instrument leert spelen, heb je de mogelijkheden om te gaan samenspelen. In Amsterdam zijn die mogelijkheden heel uitgebreid: in kleine bezetting kamermuziek spelen of in grotere bezetting zoals in een schoolorkest, studentenorkest, bij muziekschoolorkesten, bij het AYSO of het AYPhil,…
Wil je de verbondenheid voelen van samen spelen en zelf zorgen voor blije mensen in het publiek?